Hvad er en god webtekst? Og hvorfor er det overhovedet vigtigt at gøre sig umage med tekster til sin hjemmeside? Dette blogindlæg er en guide til hvordan du skriver gode tekster til web, der henvender sig direkte til dine kernekunder.

Det ser nemt og overskueligt ud, men det kan være sværere end som så. Det er hele humlen ved at skrive den perfekte webtekst. Bagved ligger der en lang række overvejelser og værktøjer, som du skal bruge, før du får skabt professionelle, troværdige og overskuelige webtekster. De overvejelser og værktøjer får du her til fri afbenyttelse. 

Hvad vil du egentligt gerne opnå?

Før du giver dig i kast med at skrive, er det vigtigt, at du er klar over hvad du gerne vil opnå med din webtekst. Du kan for eksempel besvare disse spørgsmål:

  • HVILKEN TYPE HJEMMESIDE SKRIVER DU TIL? Sælger du noget? Informerer du? Hvad udstråler siden som afsender?
  • HVEM ER DINE LÆSERE? Når du kender din målgruppe, har du større chance for succes med at rette din webtekst specifikt mod dine læsere. Hvis du er i tvivl om hvordan du henvender dig til din målgruppe, så læs Bureau P’s blogindlæg her: Sådan sælger du til hver generation
  • HVAD VIL DU GERNE OPNÅ HOS DINE LÆSERE? Er formålet med din tekst at dine læsere skal foretage en handling? – fx et køb, klikke sig videre, eller tilmelde sig til noget?

Hvorfor er den gode webtekst vigtig?

Du er i skarp konkurrence med tusindvis af andre hjemmesider i ind- og udland, der behandler det samme emne eller vil sælge produkter/ydelser, som ligner dine. Så hvorfor læse din webtekst frem for de andres? Set på en anden måde: Hvad gør dig attraktiv?

Derfor skal den gode webtekst være konkret med det samme. Efter mindre end 5 sekunder zapper mange læsere videre, hvis de kommer i tvivl om det du sælger eller tilbyder er relevant for dem. Så indled ikke med lange passager om dagens vejr, hvis du vil sælge pladser på en workshop eller få kunder til at booke en tid.  Overskrifter og indledninger er helt centrale, og det er vigtigt, at du er skarp og præcis i dine formuleringer. 

Den gode webtekst er også vigtig i forhold til den tid, læserne bruger på din side, før de klikker sig videre. Denne tid er værdifuld for dig, da google blandt mange andre faktorer rangerer websider efter afvisningsprocenten. Det vil sige, hvis læseren (for) hurtigt klikker videre til en anden side, opfatter google det som om dit indhold ikke var relevant. Med en god webtekst øger du chancen for at den besøgende læser hele din tekst, bliver længere på din side og foretager sig den ønskede handling. 

Du bør altid forholde dig til spørgsmålet om god SEO (Search Engine Optimization) i arbejdet med webtekster, som har betydning for hvordan din website rangerer i googlesøgninger (dette er en videnskab i sig selv…)

Find de rigtige ord

Ligesom du har gjort dig nogle tanker om hvad du gerne vil opnå med din webtekst, skal du nu til at finde de helt rigtige ord, som din tekst skal indeholde. Søgeordene eller keywords (kært barn har mange navne) skal danne dit skelet i teksten. Det er de ord som din tekst skal findes på, når brugerne søger på google eller andre søgemaskiner. 

Der findes 3 typer søgeord som er gode at have i tankerne:

  • AT GØRE. Brugeren prøver at finde det rigtige sted at foretage sig sit køb. Eksempel på ord: Køb, udsalg, download, bestil, hvor kan jeg købe? 
  • AT GÅ. Brugeren prøver at finde information omkring et specifikt emne. Eksempel på ord: Navn på brand, produkt eller service, åbningstider, placering, rutevejledning, i nærheden af mig, anmeldelse etc.
  • AT VIDE. Brugeren prøver at finde en løsning eller et svar på et problem. Eksempel på ord: Hvordan gør jeg… , guide til…, alternativer til… sammenligning etc. 

Du behøver ikke altid bruge timer på at svede over en kompliceret søgeordsanalyse eller betale store summer for at få nogen til at gøre arbejdet for dig. Google’s inkognitovindue kan være en hurtig og overskuelig start til at finde de rette ord og er et effektivt værktøj til at finde længere søgeord (“Long tail keywords”).

Du kan også helt gratis give dig i kast med søgeordsplanlægning ved brug af værktøjer som:

  • Google AdWords

eller

  • Ubersuggest 

Det er igen vigtigt at huske på hvilken målgruppe du skriver til, når du vælger søgeord. Der kan være kulturelle og aldersbetingede forskelle at tage hensyn til, ligesom synonymer kan skabe vidt forskellige associationer hos modtagerne. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i hvilke ord, der virker attraktive på netop dine læsere. 

Find det rigtige toneleje

Overvej i hvilket toneleje du vælger at føre din skrevne stemme. Du har en stemme, men du kan lyde på mange forskellige måder, alt efter hvilken situation du befinder dig i. Skal din tekst skrives som om du har en samtale med læseren? Skal du være sjov? Skal teksten indeholde et højt niveau af informationer? Tonelejet har en effektiv indvirkning på læseren, hvis det anvendes korrekt. 

Vælg en god tekstmodel 

Der findes et hav af tekstmodeller. Her nævner jeg blot nogle få, som er hurtige og nemme at anvende. 

Skriv efter det koncise, skanbare og klare princip
  1. Hav webtekstens LÆNGDE i fokus. Der er visse ulemper forbundet ved at læse på skærm. Derfor er det en fordel hvis teksten er kortfattet således at budskabet nemt når ud til læseren.  
  2. Gør teksten SKANBAR ved at lave klare overskrifter og skrive i korte afsnit med det mest relevante indhold først. Punktopstillinger er gode og overskuelige. Ligeledes kan du fremhæve vigtige pointer eller nøgleord med fed skrift, så læserens øje fanges. Du bør også huske at sætte dine overskrifter ind i <h>-tags, og som belønning for god struktur og orden, vil Google rangere din side højere. 
  3. Skriv din tekst i et KLART SPROG. Det øger troværdigheden hos læseren, og gør teksten mere gennemskuelig i søgen på specifik viden. 
  4. Afslut altid med en tydelig CALL-TO-ACTION. Præciser det, folk skal gøre: ringe, købe, booke, stille spørgsmål eller måske bare modtage gode råd fra dig. Gør det nemt for folk at reagere efter at have læst din webtekst.
Fang læserens opmærksomhed

Som skrevet tidligere i dette indlæg, handler den gode webtekst om hurtigt at fange og fastholde læserens opmærksomhed. Med Hey! You! See! So! modellen har du netop dette i fokus:

  • Hey! Se mig, skab blikfang med en fængende titel og indledning, der fastholder læserens opmærksomhed.
  • You! Ja, det er dig jeg taler til. Hav dine læsere i fokus: Hvorfor er denne tekst relevant for dem? 
  • See! Nu skal du høre hvad det handler om. Redegør for og underbyg din tekst. Din tekst skal have kvalitet over sig og helst gøre indtryk på dine læsere. 
  • So! Nu skal hovedbudskabet frem inden du samler og afrunder din tekst. 

Uanset hvilken tekstmodel der passer bedst til dig og din tekst, er de gode til at hjælpe dig med at holde fokus på, hvad der er vigtigt for, at du opnår det største udbytte.  

Skriv til mobil

En god tommelfingerregel er altid at skrive, så teksten egner sig godt på skærmen af en mobiltelefon. Vi har mobilen med os overalt og ofte hiver vi den frem, hvis vi lige har 5 minutters ventetid. Her kommer det KONCISE, SKANBARE og KLARE princip ind igen, da det er faktorer, der virker godt på mobilen. Det bringer mig også videre til, at det visuelle element også er en stor del af en velfungerende webtekst.

Opsætning er alfa omega 

Du bør i høj grad arbejde med hvordan du præsenterer din webtekst. Det tager millisekunder at danne sig et førstehåndsindtryk, når man kommer ind på en ny hjemmeside. På den tid når man ikke at læse megen tekst. Derfor er den visuelle kommunikation alfa omega, hvis du vil undgå at den besøgende blot klikker videre til en ny side. 

Udover et godt website design er det godt i dine webtekster at anvende:

  • SMÅ AFSNIT
  • GODE OVERSKRIFTER
  • PUNKTOPSTILLINGER 
  • ILLUSTRATIONER der understøtter din tekst og passer til den visuelle identitet
  • FREMHÆVE CITATER
  • FED ELLER KURSIV skrift som blikfang for et vigtigt ord eller pointe i teksten.
  • CALL-TO-ACTION

Nu er der kun at sige held og lykke på din vej. Jeg håber, at du føler dig bedre klædt på når du skal igang med dine webtekster. Måske føler du dig endda inspireret nok til at gennemgå de webtekster, du har liggende i forvejen. 

HUSK Webtekster bør jævnligt gennemgås og opdateres så de passer til det øjebliksbillede din virksomhed befinder sig i.

Hvis du mangler hjælp eller sparring til dine webtekster, så ring til mig på: 52 23 36 33 eller smid en mail til info@bureaup.dk