Forretningsbetingelser
senest revideret oktober 2025
Nærværende forretningbetingelser er gældende for alle aftaler om køb af en ydelse fra Bureau P v. Anette Kalle Larsen, Østerled 28B, 4300 Holbæk, cvr.nr. 37333840 til en kunde. Det aftales i hvert enkelt tilfælde skriftligt, hvad Konsulentens ydelser skal omfatte.
FORRETNINGSBETINGELSER FOR BUREAU P
- Anvendelse
- Disse forretningsbetingelser er gældende for enhver opgave eller ydelse, som Bureau P, CVR 3733 3840 udfører for en kunde, medmindre der skriftligt er indgået anden aftale.
- Aftalegrundlag
- Forretningsbetingelserne udgør sammen med Bureau P’s tilbud og ordrebekræftelser, det samlede Aftalegrundlag om Bureau Ps salg og levering af opgave eller ydelse til kunden. Kundens indkøbsbetingeler trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Bureau P, udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
- Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
- Hver af parterne skal straks give den anden part underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.
- Opgaver udført af Bureau P bliver målrettet til den konkrete opgave og tilpasset den konkrete kundes forhold. Derfor må materiale mv. ikke anvendes til andet formål uden forudgående skriftlig accept fra Bureau P.
- Bureau P sikrer ved indgåelse af aftale med kunden, at der ikke foreligger interesse- eller loyalitetskonflikt i forhold til at Bureau P kan påtage sig opgaven.
- Serviceydelser
- De serviceydelser, som Bureau P sælger og leverer til kunden, udføres håndværksmæssigt korrekt.
- Kundens medvirken. Kunden skal give Bureau P adgang til personale, data og oplysninger, i det omfang det er nødvendigt for at udføre serviceydelserne.
- Lovgivning og standarder. Bureau P er ikke ansvarlig for, at serviceydelserne opfylder lovgivning eller standarder eller kan anvendes til konkrete formål, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
- Pris og betaling
- Bureau P fastsætter prisen for udførelse af en opgave med udgangspunkt i den interesse, opgaven repræsenterer, det ansvar der er forbundet med opgaven, opgavens kompleksitet, opgavens art og omfang, den tid og det arbejde der lægges i udførelsen af opgaven, herunder eventuelt tidspres forbundet med opgaven, graden af specialist kompetence i forhold til det opnåede resultat samt værdien af opgaven for kunden.
- Pris aftales skriftligt forud for påbegyndelse af en opgave og kan være en fast pris for en konkret opgave, eller en sammensat pris bestående af en grundpris med tillæg og i særlige tilfælde, hvor Bureau P vurderer dette hensigtsmæssigt, en timepris.
- Til prisen lægges – ud over aftalt pris – nødvendige omkostninger og udlæg afholdt af Bureau P. Dette kan eksempelvis være rimelige kørselsudgifter (statens vejledende km. takst), ophold og forplejning, gebyrer samt større udgifter til kopiering og forsendelse af materiale m.v.
- Moms tillægges efter gældende regler.
- Fakturering vil ske månedsvis bagud. For længerevarende opgaver eller løbende opgaver vil fakturering ske a conto månedsvis bagud, medmindre der er aftalt andet på skrift.
- Betalingsbetingelser er otte dag fra fakturadato, medmindre andet er anført i tilbud.
- Forsinket betaling
- Ved forsinket betaling har Bureau P ret til rente af det forfaldne beløb på 1% pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.
- Hvis kunden undlader at betale en faktura senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Bureau P, har Bureau P ud over renter efter pkt. 4.1, ret til at (i) ophæve salget af de ydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
- Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser
- Bureau P’s tilbud er gældende i 10 dage fra dateringen af tilbuddet, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Bureau P i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Bureau P, medmindre Bureau P meddeler kunden andet.
- Såfremt en kunde undtagelsesvis fremsender ordre uden at have modtaget et tilbud, skal Kundens ordre indeholde ordrenummer, beskrivelse af den ønskede ordre, pris, leveringsbetingelser og leveringsdato.
- Bureau P bestræber sig på at fremsende ordrebekræftelse på bestilling af ydelse via ordre, skriftligt inden for 5 arbejdsdage efter modtagelse af ordre. Det bemærkes, at både bekræftelse og afslag på ordrer skal være skriftlige for at binde Bureau P.
- Ændring af en afgivet ordre på ydelser kan ikke ske uden Bureau P’s skriftlige accept.
- Hvis Bureau P’s bekræftelse af ordre på ydelser ikke stemmer overen med tilbud, er det ordlyden af ordrebekræftelsen, der er gældende.
- Leveringstid
- Bureau P leverer de aftalte ydelser senest til den tid, der fremgår af Bureau P’s ordrebekræftelse. Bureau P har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.
- Kunden skal undersøge modtagne ydelser ved leveringen. Hvis Kunden opdager fejl eller mangler, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal disse straks meddeles skriftligt til Bureau P. Hvis en fejl eller mangel, som kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles Bureau P, kan den ikke senere gøres gældende.
- Forsinket levering
- Hvis Bureau P forventer forsinkelse med levering af ydelser, informerer Bureau P kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
- Hvis Bureau P undlader at levere ydelser senest 30 dage efter den aftalte leveringstid, af årsager, som Kunden er uden ansvar for, kan Kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Bureau P. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
- Garanti
- Bureau P garanterer, at serviceydelser er fri for væsentlige fejl og mangler på tidspunktet for levering. For dele, der afhjælpes under garanti, udgør garantiperioden tidspunktet for afhjælpning under garantien.
- Undtagelse. Garanti omfatter ikke fejl og mangler der skyldes brug i strid med Bureau P’s instruktioner eller almindelig praksis eller til ikke-aftalte formål, ej heller afhjælpning eller ændring udført af andre end Bureau Peller andre forhold, som Bureau P er uden ansvar for.
- Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Bureau P. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Bureau P lign, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Bureau P lign de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Bureau P beder om.
- Undersøgelse. Inden for rimelig tid efter at Bureau P har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Bureau P kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
- Afhjælpning. Inden for rimelig tid efter at Bureau P har afgivet meddelelse til kunden efter pkt. 8.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Bureau P fejlen eller manglen.
- Ophævelse. Hvis Bureau P undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Bureau P har givet meddelelse til kunden efter pkt. 8.4, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 30 dage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Bureau P. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved serviceydelser.
- Ansvar
- Ansvar. Hver part er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler for egne handlinger og undladelser, med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
- Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget kan Bureau P’s ansvar over for kunden ikke pr. kalenderår samlet overstige 50% af det salg af serviceydelser, som Bureau P netto har faktureret til kunden i det umiddelbart foregående kalenderår. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Bureau P har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
- Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Bureau P ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
- Bureau P er forsikret i anerkendt forsikringsselskab med beløb op til 0,5 mio. kr. pr. år.
- Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Bureau P ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Bureau P’s kontrol, og som Bureau P ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, cyber angreb, hel eller delvis nedlukning af samfundsfunktioner som følge af alvorlig epidemi, brand, oprør, hærværk, oprør, strejke, lockout eller andre alvorlige arbejdsmarkedsrelaterede uoverensstemmelser, optøjer, eksplosioner, jordskælv, oversvømmelse eller andre naturfænomener eller naturforårsagede ødelæggelser, manglende leverancer eller forsinkelser fra leverandører eller underleverandører, som skyldes ovennævnte forhold.
- Immaterielle rettigheder
- Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder, der opstår i forbindelse med Bureau P’s udførelse af serviceydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Bureau P.
- Kunden har en tidsubegrænset, vederlagsfri, overdragelig licens til at udnytte alle immaterielle rettigheder, der opstår i forbindelse med Bureau P’s udførelse af serviceydelser, til formål, der falder inden for kundens sædvanlige forretningsområde, eller som særskilt er aftalt mellem parterne.
- Krænkelse. Bureau P er ikke ansvarlig for leverede serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, medmindre krænkelsen er forsætlig. I det omfang Bureau P måtte blive mødt med påstand om leverede serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, skal kunden skadesløs holde Bureau P, medmindre krænkelsen er forsætlig.
- Fortrolighed
- Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Bureau P’s erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
- Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Bureau P’s fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 12. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
- Varighed. Parternes forpligtelser efter pkt. 12-1 gælder under parternes samarbejde og uden tidsbegrænsning efter samarbejdets ophør uanset årsagen til ophør.
- Behandling af personhenførbare oplysninger
- Behandling. Bureau P behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og -loven. Oplysninger om Kundens navn, adresse, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes alene i forbindelse med Kundens bestilling, kommunikation og udførelse af opgaver i henhold til aftalegrundlaget.
- Den registreredes rettigheder. Bureau P efterlever den registreredes rettigheder (bl.a. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).
- Opbevaring og videregivelse. Bureau P opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Bureau P hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre Kunden har givet accept til dette.
- Værneting og lovvalg
Enhver tvist mellem Bureau P og kunder løses i overensstemmelse med dansk ret ved dansk domstol.