Er du i tvivl om, hvad et godt #hashtag er? – og om du skal bruge det i din markedsføring? Så er denne artikel relevant for dig. Vi guider dig til en bedre forståelse af #hashtags.
Hvad er et hashtag?
Hashtag er egentligt navnet på tegnet #, som også kaldes “firkant” eller “havelåge”. Det har ikke altid haft et link til de sociale medier. Vi taster det ind på telefonen, når vi har ringet til lægen og har skrevet vores CPR-nummer. Brugen af hashtags på de sociale medier startede på Twitter, hvor det er kendt og bruges meget. Så spredte det sig til Instagram, hvor det i dag bruges lige så hyppigt. Som noget relativt nyt bruger vi også hashtag på Facebook og LinkedIn.
Det er en sjov størrelse men ikke raketvidenskab. Du kan bruge #hashtag som en klikbar emneinddeler. Når du sætter #hashtag foran et ord i din tekst, så bliver det til et aktivt link. Det link gør din tekst synlig og linker dig sammen med andre opslag, der bruger det samme ord.
På den måde kan du nemt følge bestemte begivenheder eller emner, der er samlet under det samme hashtag. Et par eksempler på hashtags, der bruges af mange er #metoo (et hashtag for sexchikane), #brexit (et hashtag brugt i forbindelse med Storbritanniens exit af EU) og #dkpol (et hashtag for dem med interesse i dansk politik).
3 huskeregler for effektiv brug af hashtags
Formålet med #hashtags er at bruge dem, så folk kan finde dine opslag efterfølgende. Derfor anbefaler vi at:
1) dine hashtags er korte og præcise
Det gør dem lettere at forstå, ligesom folk kan huske og genbruge dem, når det er relevant. Eksempelvis #branding er at foretrække frem for #effektivbrandingafdinvirksomhed.
2) dine hashtags er relevante for det emne, du skriver om
Når du skal i gang med at bruge hashtags er det en god ide at undersøge hvilke, der gør sig godt (er populære at bruge) indenfor dit område. Eksempelvis bruges #dkpol af stort set alle, der debatterer om dansk politik.
3) du sætter dine hashtags ind efter din tekst
Hashtags skal stå for sig selv nederst i opslaget og ikke som en del af selve teksten i opslaget. Hvis de står i teksten vil de forstyrre læsningen.
Personlige og/eller populære hashtags
Der er to former for hashtags, du skal forholde dig til: De personlige, som du selv opfinder, og de hyppigst anvendte, som bruges af andre, som skriver om det samme emne som dig. Der er fordele og ulemper ved begge typer:
- Dine egne personlige hashtags er med stor sandsynlighed ikke særligt kendte og derfor er rækkevidden lav. Eksempelvis er der nok (endnu) ikke mange, der bruger og kender til hashtagget #bureaup. Men min fordel ved at bruge mit personlige hashtag er, at jeg nemt og enkelt rammer en bestemt gruppe af mennesker meget præcist, eksempelvis allerede eksisterende kunder.
- De hyppigt anvendte hashtags er gode, fordi de har en stor rækkevidde. Men fordi de bruges ofte, så er der allerede rigtig mange opslag under hvert hashtag, så du risikerer nemt, at dit indhold drukner i mængden. Eksempelvis er #coach populært og utrolig bredt, men overvej om du hellere skal bruge #stresscoach, hvis det er dit speciale som coach.
En løsning kan være at du blander de velkendte og hyppigt brugte hashtags med de mere konkrete og personlige, når du skal udvælge hashtags til dine opslag.
Du skal også overveje hvilken rækkevidde, der passer bedst til dit indhold. Skal hashtagget skrives på engelsk og dermed nå ud internationalt? – eller vil dit indhold nå de rette målgrupper med danske hashtags?
Sådan bruger du #hashtags effektivt
Hashtags bruges forskelligt på de sociale medier. Derfor skal du starte med at forholde dig til hvilke sociale platforme, du bruger i din markedsføring. Her følger nogle anbefalinger for henholdsvis Facebook, Instagram og LinkedIn.
Brug løs af hashtags på Instagram
- Instagram har en maksimums grænse på 30 hashtags per opslag. Du kan sagtens gøre brug af dem alle, så længe de er relevante for din forretning og dine følgere.
- Jo flere hashtags, du bruger, jo mere øger du rækkevidden for dit opslag, fordi det kan findes under flere forskellige emner.
- Husk ikke at bruge nøjagtig de samme 30 hashtags hver gang – sørg for lidt variation i både ordlyd og rækkefølge.
Hashtags er helt essentielle på Twitter
- Tweets med hashtags får mere engagement end tweets uden.
- Overbrug ikke antallet af hashtags i hvert tweet, 1-2 hashtags anbefales.
Overvej dine hashtags på Facebook
- På Facebook er tommelfingerreglen max. tre hashtags per opslag – og hellere kun et eller to.
- Undersøgelser viser, at brug af hashtags på Facebook kan virke negativt på rækkevidden af et opslag. Det kan der være flere årsager til.
- For en virksomhed kan hashtags på Facebook dog give god social branding af en begivenhed eller en kampagne, da hashtags er godt integreret på andre sociale medier.
Brug gerne lidt flere hashtags på LinkedIn
- På LinkedIn kan du godt bruge flere hashtags end på Facebook (3 anbefales), når du laver et opslag eller deler en artikel – så længe de er relevante for dit emne.
- Hashtags på LinkedIn er en oplagt mulighed for nemt at gøre opmærksom de områder, hvor din ekspertise ligger, og vise, at du er troværdig.
- Hashtags er også relevante i afsnittet “om” i din LinkedIn profil. Her kan du bruge op til 10 så længe de er relevante for din profil.
Har du flere spørgsmål?
Så er du altid velkommen til at kontakte os. Hos Bureau P er vi eksperter i præcis kommunikation. Kontakt Anette i dag på tlf. 52 23 36 33, og få en snak om de problematikker du oplever i din markedsføringsstrategi.
Læs også
Hvis du kunne bruge disse gode råd, så kunne du måske også være interesseret i at læse vores serie af blogindlæg om effektiv markedsføring til de forskellige generationer. De ligger klar på bloggen til dig. God fornøjelse.
Seneste kommentarer