Greenwashing

Det er sundt for din bundlinje at tænke bæredygtigt. Derfor får flere og flere virksomheden en bæredygtig profil, som hænger sammen med FN’s Verdensmål og mere bæredygtighed. For flere og flere forbrugere og kunder stiller krav til de produkter og ydelser, som de køber: Er produktionsforholdene i orden? Hvor miljøvenlige er råvarerne? mv. Men du må ikke greenwashe!

 

Greenwashing

Hvad er greenwashing?

Bæredygtighed handler om at træffe fornuftige valg, der ikke er skadelige for miljøet. Desværre kan dette ord misbruges til at skjule uansvarlige produktioner og økonomiske interesser. Greenwashing er et fænomen, hvor virksomheder og organisationer forsøger at fremstille sig selv som mere miljøvenlige, end de egentlig er. Dette gøres oftest ved at hævde, at de producerer produkter, der er bæredygtige, eller at de har et miljøvenligt fokus, selvom dette ikke nødvendigvis er sandt. Denne form for misbrug af bæredygtig opmærksomhed kan ikke kun skade miljøet, men også føre til, at kunder køber produkter, som de ikke burde.

Greenwashing er et problem, fordi det får forbrugere til at tro, at virksomheder rent faktisk er mere miljøvenlige, end de faktisk er. Det skaber en uærlighed mellem virksomheder og forbrugere, som ofte fører til, at virksomheder ikke tager miljøets bedste i betragtning, men blot går efter den mest rentable løsning. Det kan også få forbrugerne til at tror at de gør noget godt for miljøet ved at købe produkter fra disse virksomheder, selvom der ikke er nævneværdige miljømæssige forbedringer.

 

 

Hvordan snyder virksomheder med greenwashing?

Virksomheder snyder med greenwashing ved at fokusere på såkaldte ‘grønne’ egenskaber for deres produkter som helt små detaljer, der ikke har nogen reel miljømæssig indvirkning. Dette virker ofte ved at bruge grønne buzzwords i markedsføring, som ikke kun giver et misvisende billede af produktets miljøvenlighed, men også forsøger at skjule de egentlige miljøproblemer. Dette fører ofte til, at virksomheder undgår at tage ansvar for de miljømæssige omkostninger forbundet med produktionen af deres produkter.

 

 

Hvordan kan man undgå greenwashing?

For at sikre dig, at en virksomhed ikke greenwasher, kan du spørge dem om detaljer omkring deres produkter og produktionsprocesser. Det kan f.eks. være, hvilke miljøvenlige materialer der er brugt, eller hvilke procedurer der er taget for at sikre, at produktionen ikke har en negativ påvirkning på miljøet. Det kan også være en god ide at søge efter uafhængige certifikater, som bekræfter at virksomheden rent faktisk lever op til deres miljøløfter.

Eksempler på greenwashing:

  1. Falske miljøcertifikater
  2. Mindre emballage, men det samme produkt
  3. Fokus på “grøn” transport, som kun et lille bidrag til et større miljøproblem
  4. Reduktion af emballage ubetydelig
  5. Pseudo-grønne produktlinjer, der stadig indeholder skadelige ingredienser
  6. Fokus på “grøn” produktion uden at specificere konkrete miljømål
  7. Fokus på bæredygtighed uden at nævne miljøets bedring
  8. Varedeklarationer, som ikke afslører skadelige ingredienser
  9. Fokus på miljøvenlige produkter uden at nævne deres negative effekter
  10. Brug af ord som “naturlig” eller “miljøvenlig” uden at kunne dokumentere det

 

 

Hvad er falske miljøcertifikater?

Falske miljøcertifikater er certifikater, som virksomheder udsteder for at give et indtryk af, at deres produkter er miljøvenlige, selvom de ikke lever op til de miljømæssige standarder. Falske miljøcertifikater kan indeholde løfter om bæredygtighed, uden at have nogen reelle miljømæssige fordele. Certifikaterne kan også være udstedt af eksterne organisationer, der ikke har nogen autoritet til at kontrollere og sikre, at virksomhedens produkter faktisk lever op til de miljømæssige krav.

 

 

Hvordan kan virksomheder greenwashe med ord som økologi og naturlig?

Man kan bruge ordene øko og økologi i en sammenhæng, der ikke har nogen reel miljømæssig fordel. En virksomhed kan for eksempel bruge ordene øko og økologi i deres markedsføring, uden at deres produkter faktisk er miljøvenlige. Dette kan være et tegn på greenwashing, da virksomheden forsøger at give forbrugerne et indtryk af, at deres produkter er miljøvenlige, selvom de måske ikke er det.

Man kan bruge ordet naturlig i markedsføringen, selvom produktet eller ydelsen ikke har nogen miljømæssige fordele. Dette kan være et tegn på greenwashing, da virksomheden forsøger at give forbrugerne et indtryk af, at deres produkter eller ydelser er miljøvenlige, selvom de måske ikke er det. Virksomheder kan også bruge ordet naturlig i varedeklarationer, selvom produktet indeholder skadelige ingredienser eller har en negativ indvirkning på miljøet. Dette kan skabe et falsk indtryk af, at produktet eller ydelsen er miljøvenlig, selvom det i virkeligheden ikke er det.

Skal jeres virksomhed i gang med bæredygtig omstilling uden greenwashing?

Skal jeres virksomhed til at arbejde med bæredygtighed og FN’s Verdensmål? Så kan løsningen være vores nye online kursus “Manualen til at skabe en bæredygtig virksomhed”. Kurset giver trin for trin den direkte vej til bæredygtig omstilling i jeres virksomhed- og der er gode råd til både at undgå greenwashing og greenhushing. Læs mere om hvad kurset kan gøre for jeres virksomhed her. Intro pris lige nu på kun 4.499 kr. plus moms.

Du er også altid meget velkommen til at Anette Kalle Larsen (M: 5223 3633, E: anette@bureaup.dk) hvis du vil høre mere om ovenstående og hvad Bureau P kan gøre for din virksomhed.



Ranunkelvej 15, 4300 Holbæk

Email: info@bureaup.dk

CVR: 37 33 38 40

BUREAU P

Telefon: 52 23 36 33