Markedsføring uden greenwashing

Kommunikation af bæredygtighed er en særlig disciplin for virksomheder. For denne form for kommunikation skal ikke kun sælge virksomhedens produkter og ydelser – den skal også afspejle virksomhedens moral og etik uden at overdrive de tiltag, virksomhedens har taget frem mod at blive en mere bæredygtig virksomhed. Her spiller sandhedsfaktoren en stor rolle, for man må som virksomhed ikke overdrive, være lemfældige med sandheden eller kommunikere om noget, man ikke helt har dokumentation for. Det kan give bagslag i form af beskyldninger om greenwashing.

 

Få hjælp til din virksomheds kommunikation om bæredygtighed

Vi kan hjælpe dig med alle former for kommunikation og markedsføring af din virksomheds bæredygtighedstiltag. Det kan både dreje sig om formidling af bæredygtighedsrapporter/ ESG-rapportering, markedsføring af cirkulære tiltag og materialer eller kommunikation af jeres virksomheds grønne profil.

Her er det om udgangspunkt centralt at starte med at få defineret og afgrænset hvilken form for bæredygtighed, din virksomhed arbejder med – både i forhold til klima og miljø samt det sociale og samfundsmæssige ansvar.

Vi holder os løbende orienteret og opdateret med domme og vejledninger på området, når vi hjælper og rådgiver din virksomhed, herunder:

1) Forbrugerombudmandens vejledninger

Forbrugerombudmandens vejledninger med domme og retningslinjer slår fast, at markedsføring af bæredygtig ikke må være vildledende, og at faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres. De indholder opdaterede eksempler på retspraksis samt konkrete eksempler på, hvordan man rent faktisk KAN fortælle om bæredygtighed uden at bryde reglerne.

Generelle udsagn er positive udsagn om jeres virksomhed eller produkter som for eksempel ”grøn”, ”klimavenlig”, ”miljøvenlig”, ”bæredygtig” mv. Hvis sådanne udsagn anvendes uden nogen nærmere uddybning, skal man som dokumentation kunne fremvise en ‘livscyklusanalyse’ af produktet eller virksomheden.

2) Etiske & miljømæssige udtryk i Markedsføringsloven

Den danske markedsføringslov sætter rammer for kommunikation og markedsføring af bæredygtig tiltag i din virksomhed:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde

Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

3) EU’s Green Claims Directive 

Green Claims minder i store træk den danske markedsføringslov og har til formål at bekæmpe greenwashing. Miljømæssige påstande skal være pålidelige og verificerbare. Virksomheder skal kunne underbygge deres miljøpåstande med robuste, videnskabeligt baserede og verificerbare metoder. Direktivet vil således styrke forbrugerbeskyttelsen mod upålidelige eller falske miljøpåstande.

Nogle nøglepunkter i direktivet inkluderer: a) Krav om, at virksomheder skal bevise deres miljøpåstande og mærkninger. b) Krav om, at disse påstande og mærkninger skal kontrolleres af en uafhængig og akkrediteret verifikator. c) Nye regler for styring af miljømærkningsordninger for at sikre, at de er solide, gennemsigtige og pålidelige.

DU ER ALTID VELK0MMEN TIL AT KONTAKTE OS

Ring op 5223 3633 eller skriv til info@bureaup.dk, hvis du har brug for hjælp til kommunikation og markedsføring uden greenwashing.

Østerled 28b, 4300 Holbæk

Email: info@bureaup.dk

CVR: 37 33 38 40

BUREAU P

Telefon: 52 23 36 33