3,4 mio. danskere er på Facebook, men du og din virksomhed skal ikke skyde med spredehagl og forsøge at komme i kontakt med dem alle. Så taber du folk, før du har haft dem og effekten udebliver.

Facebook virker kun, hvis du formår at bruge mediet målrettet. Du får ingen nye kunder ved bare at have en Facebook-profil, men med hårdt arbejde kan du høste opmærksomhed og få mange nye kunder.

  • Vær synlig og kom med relevant indhold for dine kunder og målgrupper
  • Lav en plan og blive bevidst om hvordan, du vil bruge Facebook
  • Brug mange forskellige måder til komme i dialog med dine målgrupper, som så kan like, share og kommentere på alle dine opslag. Fx poste nyheder, vise billeder, små videoer og/eller annoncer.

Du skal skabe værdi for dine kunder, så de får lyst til at følge dig. Vi har samlet en række DOS and DON’TS for at få en effektiv tilstedeværelse på Facebook.

DOS / NÅR DU POSTER PÅ FACEBOOK

  • Lav dine opslag personlige – skriv ”DU”
  •  Tal i øjenhøjde til folk – skriv så også din mormor kan forstå det!
  • Skriv om det, der giver værdi for dine målgrupper/ kunder – det skal være relevant indhold
  • Visualiser – hjernen husker billeder eller videoer meget bedre end tekster
  • Skriv kort og præcist – du har 4 sekunder!
  • Engager dine følgere – brug spørgsmål, få dem til at handle – ha’ altid et klart call-to-action
  • Reager og svar altid på kommentarer – evt bare med et tak eller et like
  • Før folk over på din hjemmeside eller webshop.

DON’TS / NÅR DU POSTER PÅ FACEBOOK

  • Undgå at henvende dig til man, jer eller I
  • Udelad for høje LIX-tal og alt for fagtekniske og interne termer
  • Lav ikke alt for meget direkte salg i dine opslag (en tommelfingerregel siger max 20 % direkte salg)
  • Fjern alt for lange og teksttunge opslag
  • Undgå at tale negativt om andre – tænk over det signal, du udsender via dine formuleringer, billeder og videoer.

PLANLÆG – UDFØR – FØLG OP – MÅL EFFEKTEN!

Det kan virke uoverskueligt at huske det hele og få postet på de sociale medier regelmæssigt. Men med fokuseret planlægning og god forberedelse, så går det faktisk meget let.

For Facebook har utrolig mange muligheder. Du kan let drukne i dem alle – og derfor vil vi klart anbefale en få konkret plan for din tilstedeværelse på det sociale medie.

1. LAV EN KOMMUNIKATIONSPLAN

  • Hvad er formålet med din Facebook opslag?
  • Hvordan vil du kommunikere og til hvem?
  • Call-to-action: Hvad er det, du vil have folk til at gøre?

2. UDFØR PLANEN

  • Planlæg dine opslag, så de blevet jævnt fordelt over hele ugen.
  • Vær bevidst om tidspunktet, du udgiver på. Vælg de tidspunkter på dagen, hvor de fleste af dine følgere er online.
  • Optimer dine opslag til alle brugere – test at de virker på både tablet, mobil og en bærbar.

3. MÅL EFFEKTEN

Analysér dine data via din Facebook-sides kontrolpanel. Det fortæller dig hvilke af dine indlæg, der har fået den bedste reaktion. Og hvilke, der ikke har.

Og tilpas dine opslag herefter. Hvornår er dine kunder/læsere online? Analysér og test det!

BUREAU P KAN HJÆLPE DIG IGENNEM HELE FORLØBET

Bureau P er din kommunikationsrådgiver og samarbejdspartner gennem hele processen. Vi laver kommunikationsplaner, udfører dem og måler effekten af din kommunikation.

Skriv til info@bureaup.dk eller ring til os på 5223 3633 for at høre mere om, hvad vi kan tilbyde.

FØLG OS PÅ FACEBOOK

Følg med i hvad vi laver hos Bureau P på vores Facebook side, eller læs flere spændende artikler om markedsføring på vores blog.