Generation Y (født 1975-1995) er aldersmæssigt fra midt i 20’erne til først i 40’erne.
De kan godt huske finanskrisen i slutningen af 00’erne og en tid med afsavn. I dag er de faktisk den mest købestærke generation – dog kan de ikke købes for penge. De kaldes også Generation Why, fordi de altid sætter spørgsmålstegn ved det, vi gør – altså til ‘plejer’. Andre kalder dem Generation Me, fordi de ikke tøver med at realisere sig selv karrieremæssigt og på ingen måde lader sige begrænse af hierarkiske karrierestiger og den danske jantelov – de tør godt! Derfor taler man også om en helt ny generation af forbrugere, som handler helt anderledes end Generation X og de gamle 68’ere (Baby Boomers), som jeg kommer til senere.
At Generation Y er kritiske og grundige i deres digitale købsprocesser betyder, at du skal have fuldstændig styr på din digitale profil. Du skal:
1. FREMSTÅ PROFESSIONEL PÅ ALLE DIGITALE PLATFORME.
For de tjekker op på dem alle og deres tillid og købsvillighed afhænger af, om du virker seriøs nok.
2. HOLDE STYR PÅ DIT OMDØMME PÅ NETTET.
De stoler på anmeldelser, så du skal både få tilfredse kunder til at anmelde dig og tjekke op på omfanget af dårlige anmeldelser.
3. KOMMUNIKER MED DEM – OG IKKE TIL DEM.
De vil have svar på deres spørgsmål – asap – og de vil meget gerne i dialog med dig. Udnyt det, for du er den bedste ambassadør for dit produkt.
Jeg har personificeret Generation Y i form af Kasper på 32 år og Agnes, som er 43 år. I det følgende vil jeg gennemgå deres adfærd på de digitale medier og komme ind på, hvordan du kan nå ind til dem med din markedsføring.
Hverken Kasper eller Agnes kan siges at være digitalt indfødte. Kasper spillede Donkey Kong på computer og hørte musik på sin Discman da han var yngre. Hos Agnes fik familien den første computer, da hun skulle på gymnasiet, og hun fik sin første e-mailadresse og mobiltelefon (en Nokia 2310), da hun startede på universitet. De er dog kommet godt efter det siden og bruger begge de sociale medier (Facebook, LinkedIn, Instagram og SnapChat) dagligt – både privat, arbejdsmæssigt og som forbrugere.
Kasper og de unge Y’ere: Tjekker alt om dig og din virksomhed på nettet
Kasper er en utrolig kritisk forbruger, som træffer sine købsbeslutninger efter en grundig research rundt på internettet. Da han skulle købe en fladskærm for sine forældre, gennemsøgte han nettet for viden om produktet, forhandlere, priser, forhandlernes omdømme og deres profiler på flere sociale medier. Derfor havde han al den viden, han behøvede, da han dukkede op hos den forhandler, som han havde besluttet sig for at bruge – men han ville lige teste forhandlerens troværdighed, før han foretog et køb.
Den købsproces er meget typisk for de unge Y’ere – hvad enten de køber online eller i en fysisk butik. De er utrolig kritiske, så dårlige anmeldelser, som dukker op om butikker, vægter tungt i deres beslutning om at købe. Et køb er i høj grad en tillidssag, og derfor gælder det om at være troværdig og fremstå professionel på alle digitale platforme.
Ligesom Victor-August og Sarah, så skal du præsentere dine budskaber kort og præcist overfor Kasper – men du skal i endnu højere grad også fortælle ham hvilken værdi, han får ud af at købe dit produkt eller din ydelse.
Kasper følger ikke så mange influencere, som Generation Z’erne, og scroller hurtigt forbi annoncer. Han foretrækker i stedet at kigge på anmeldelserne på din virksomheds sociale medier sider. Derfor er det en god idé, hvis du bestræber dig på at få dine tilfredse kunder til at skrive en anmeldelse til fx din Facebookside.
Standardsvar er ikke et godt svar
Som nævnt ovenfor så respekterer Kasper og de unge Y’ere ikke klassiske hierarkier og ‘plejer’, og hvis du vil fange deres opmærksomhed, så skal du kommunikere med dem i øjenhøjde. De er i høj grad individualister, der ønsker feedback og respons, så tal til dem!
De vil rigtig gerne snakke med dig på nettet. Kasper bruger blandt andet Facebook til at kommunikere med virksomheder, og det er rigtig vigtigt, at du husker at reagere og svare på de henvendelser, du får på de sociale medier – og gerne indenfor 24 timer. Det er også en rigtig god ide ikke at bruge standardsvar, men at personliggøre dine svar uden at fremstå uprofessionel. Generationen lægger stor vægt på at der skabes et tillidsbånd før et køb.
Agnes tilmelder sig nyhedsbreve og springer henover annoncer
Agnes er også en kritisk forbruger, men hun bruger ikke lige så lang tid på digital research som Kasper. Hun får ikke altid lige tjekket TrustPilot eller Facebook anmeldelserne men for at sælge til hende, så skal du i lige så høj grad bruge tid på at opbygge hendes tillid og vise, at du er troværdig og reel. Agnes bruger knap så meget tid på de sociale medier som Kasper, men hun er til gengæld mere aktiv, når hun bruger dem. Agnes poster nemlig opslag af hendes børn og hendes hverdag.
Hun reagerer ikke på annoncer. Hun springer over og fravælger dem aktivt, da de virker som styrende envejskommunikation og utroværdige hendes øjne. Hun vil gerne inddrages.
Agnes vil høres og involveres
Som sagt kan Agnes godt lide at dele ting på de sociale medier – enten egne opslag eller andres. Hun vil gerne være social og skabe sin egen identitet. Men hun vil også gerne være en del af skabelsen af de brands, hun følger.
Det er derfor ikke nok, at du har et nyhedsbrev og en hjemmeside, du skal altså være til stede (og aktiv) på de sociale medier, da det giver din modtager muligheden for medbestemmelse og medskabelse.
Hun tilmelder sig en del nyhedsbreve men læser langt fra alle dem, hun modtager. Så hvis du vil skrive nyhedsbreve til Agnes, så skal de fange hendes opmærksomhed allerede i emnelinjen og nyhedsbrevet skal være fyldt med relevant indhold.
Hvordan rammer din markedsføring Generation Y spot on?
Jeg håber, at du kan bruge disse råd til din egen markedsføring. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for lidt uddybende information eller hjælp til din markedsføring.
Kan du genkende dig selv? – eller mangler jeg noget?
Jeg vil sætte stor pris på at høre fra dig, hvis du har kommentarer til min gennemgang her. Du er altid velkommen til at ringe eller sms’e til 5223 3633, sende en e-mail til anette@bureaup.dk, bruge Messenger eller tjekke os ud på Facebook eller LinkedIn.