Mange fra Generation X (født 1960-1975) er børn af 68’erne.

Måske netop af den grund betragtes de som en meget struktureret og regelret generation, der tror på klassiske karriereveje, kernefamilien og hårdt arbejde (altså det modsatte af deres forældre).

De er vokset op med farvefjernsyn og fastnettelefon, som de eneste digital devices i hjemmet. Breve blev sirligt skrevet i hånden eller på skrivemaskine, og film blev set på monopolkanalen DR eller i biografen – indtil videomaskinen kom på markedet. Tag dog ikke fejl af generationens medlemmer, som aldersmæssigt er fra midt i 40’erne til godt 60 år, for de har lige så meget fokus på de digitale muligheder som de yngre fra Generation Z og Y. Du skal selvfølgelig også være online for at fange dem.

Hvordan rammer din markedsføring Generation X spot on?

Generation X er mere traditionelle i deres digitale adfærd og ikke helt så meget online som de yngre generationer. Hvis du vil sælge til dem, så skal du:

  1. VÆRE AKTIV OG AUTENTISK PÅ FACEBOOK. For her er de hver dag, og her vil de gerne både underholdes, dele opslag og købe.
  2. VIDE AT DE ER LOYALE – MEN IKKE FOR ENHVER PRIS. De køber gerne fra brands og virksomheder, de kender, men de er stadig kritiske forbrugere.
  3. HAVE EN PROFESSIONEL HJEMMESIDE MED KLAR CALL-TO-ACTION. For de foretrækker at bruge computer eller tablet, og derfor skal du fra de sociale medier føre dem ind på en hjemmeside, der er klar til at tage imod deres køb.

Jeg håber, at du kan bruge disse råd i din egen markedsføring. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for lidt uddybende information eller hjælp til din markedsføring.

Generation X foretrækker Facebook og LinkedIn

Facebook er det mest benyttede sociale medie blandt os danskere og 2/3 bruger det dagligt. Alle generationer er på Facebook, men især Generation X er loyale storforbrugere af mediet. De bruger det både til kontakt med venner og familie, til at følge bestemte personer og virksomheder og få gode tilbud, ligesom et utal af lokalforeninger, sportsklubber og lignende er at finde på interne Facebook-grupper.

LinkedIn er også et centralt socialt medie for Generation X i forhold til karriere og viden, mens Instagram, Snapchat og YouTube for bruges i lidt mindre grad. Nogle platforme bruges primært til at holde kontakt med børn og børnebørn.

En købestærk og mere loyal generation

Det er en købestærk generation med et højt rådighedsbeløb, som er mere loyal overfor brands og virksomheder, de kan lide, end de yngre generationer er. Men her skal du heller ikke tage fejl, for loyalitet er ikke lig med manglende kritisk sans. Generation X er i høj grad også kritiske forbrugere, som bruger tid på at søge sig frem til viden om dit produkt og din virksomhed – både på Google og på Facebook, hvor de gerne deler relevant indhold.

Så husk at koble dine Facebookopslag med et link til din hjemmeside, hvis du gerne vil have flere besøgende/handlende her.

Computere og nyhedsbreve

En andet kendetegn ved Generation X er, at de i højere grad foretrækker computer frem for smartphone. De har selvfølgelig alle en smartphone, men når de virkelig skal undersøge noget eller foretage køb, så bliver det oftest gjort fra computer eller tablet.

En smartphone er et dejligt værktøj for dem, men ikke en permanent del af kroppen, som det er for især Generation Z. Faktisk kan Generation X nogle gange glemme, hvor de har lagt deres smartphone – og det har de det helt fint med, for tid offline er også kvalitetstid.

De tilmelder sig og læser dine online nyhedsbreve, så e-mail marketing er en god kanal at kommunikere med dem på. De tjekker lige så ofte deres e-mails som de tjekker deres sociale medier. Men her gælder det – som i alle de andre tilfælde – om at skrive præcist og fængende, hvis du vil tiltrække og fastholde deres opmærksomhed.

Kan du genkende dig selv? – eller mangler jeg noget?

Jeg vil sætte stor pris på at høre fra dig, hvis du har kommentarer til min gennemgang her. Du er altid velkommen til at ringe eller sms’e til 5223 3633, sende en e-mail til anette@bureaup.dk, bruge Messenger eller tjekke os ud på Facebook eller LinkedIn.