LinkedIn er både erhvervslivets og dine potentielle medarbejderes foretrukne sociale medie. Mere end 2 mio. danskere har i dag en LinkedIn-profil. Det gør LinkedIn til det næststørste sociale netværk i Danmark kun overgået af Facebook.

Så hvis din virksomhed ikke allerede er på LinkedIn, skal du overveje at oprette en professionel virksomhedsside nu. Og hvis din virksomhed allerede er på LinkedIn så overvej, om du opnår de resultater, du ønsker.

Skaber din side nye kontakter og leads? Spreder din virksomhed sine idéer og budskaber, så du markedsføres over for potentielle kunder og medarbejdere?

Hos Bureau P har vi samlet 6 gode råd, der får din virksomhed til at sende de rigtige signaler på LinkedIn:  

 

# 1 Stress ikke selvom du er helt ny på LinkedIn

Tænker du ”Åh nej, det dér med en virksomhedsside på LinkedIn, det kan jeg bare ikke finde ud af”? Så lad være med at stresse! For der findes mange gode måder at komme i gang på. Du kan fx få hjælp fra LinkedIn selv, som tilbyder en god videoguide til virksomhedssider på LinkedIn.

 

# 2 Definer hvorfor din virksomhed er på LinkedIn

Gør forarbejdet grundigt. Så er du godt i gang! For hvorfor skal din virksomhed egentlig være aktiv på LinkedIn? Skal siden fx bruges til at

  • Brande virksomheden?
  • Gøre virksomheden attraktiv over for de helt rigtige kandidater?
  • Skaffe leads og nye kunder?
  • Sikre bedre synlighed i søgemaskinerne?
  • Drive relevant trafik til virksomhedens hjemmeside?
  • Sikre viral spredning af nyheder og jobs?

Hvis du ikke kan svare på, hvorfor din virksomhed skal være på LinkedIn, skal du nok gå i tænkeboks en ekstra gang. Det betaler sig.

 
# 3: Lav en lækker, indbydende og fuldstændig profil

Nogle gange sker det, at virksomheder opretter en virksomhedsside uden at lægge ret mange kræfter i de oplysninger, de skriver ind.

(Du tænker måske, at det kan du lige gøre senere, når du får bedre tid……) Men det er en dårlig strategi. For det bliver uklart, hvad du tilbyder. Og din virksomhed risikerer at fremstå uprofessionel.

Derfor er det vigtigt, at du udfylder alle felter korrekt og skriver en kort og rammende beskrivelse af virksomheden, der taler direkte til dine målgruppers behov. Og hvis din virksomhed vil brillere på LinkedIn, kan du lave showcase-sider for enkeltprodukter, så det er tydeligt, hvad virksomheden tilbyder sine kunder.

 

#4: Del indhold som skaber værdi for dine kunder

Du skaber helt grundlæggende opmærksomhed omkring din virksomhed, produkter og budskaber ved at lave opslag, der har værdi for dine kunder. Det lyder banalt, men content is king!

Bare rolig: Der er heldigvis ikke noget krav om, at du selv skal lave alt indhold. Du kan dele eller linke til aktuelle artikler og videoer, der sætter fokus på din branche. Brug gerne materiale som andre har produceret, fx nyhedshistorier fra medierne eller analyser fra tænketanke og organisationer. Men husk at tilføje din egen vinkel i opslaget, så du ikke går glip af muligheden for at profilere din virksomhed.

Tag udgangspunkt i, hvad der er relevant for virksomhedens følgere. Gør brug af de klassiske nyhedskriterier: Er historien i opdateringen væsentligt at bringe? Det gælder om at finde det sted, hvor opslaget er relevant for dine følgere samtidig med, at du får din dagsorden ud over rampen.

Selvom LinkedIn er meget andet end en rekrutteringskanal, er det altså okay at poste ledige stillinger. Så står din virksomhed over for at skulle ansætte flere medarbejdere, er det helt oplagt at poste på LinkedIn. For det er hér, potentielle medarbejdere kigger efter nyt job!

 

# 5: Brug billeder

Sørg altid for at bruge billeder i dine opdateringer. Statistisk set er der flere besøgende, som klikker på sider og opdateringer, der indeholder billeder. Ifølge LinkedIn selv giver opslag med farverige billeder ca. 20% flere klik end opdateringer, der ikke indeholder billeder. Brug derfor altid billeder, grafikker og videoer, når du kan.

Sørg også for at vælge et coverbillede, der repræsenterer virksomhedens brand og produkter. Coverbilledet er det første, dine besøgende ser. Brug et professionelt og genkendeligt coverbillede, så der er en rød tråd til virksomhedens andre platforme. Det kan være en fordel at inkludere en tekst på billedet, der kort fortæller om virksomheden.

 

# 6 Planlæg din indsats på LinkedIn

Forberedelse og overblik er nøglen til succes på LinkedIn. For din virksomheds tilstedeværelse på LinkedIn skal hænge sammen med (og helst også supplere) den øvrige kommunikation i organisationen.

Tænk praktisk og lav en plan for, hvordan du vil bruge LinkedIn! Hvor ofte skal din virksomhed opdatere? Hvordan ser en typisk uge eller måned ud? Og lav et årshjul over de events og begivenheder, der betyder noget for din virksomhed i løbet af året.

På den måde kan du time indhold og sikre, at din virksomhed får sine budskaber sendt afsted i rette tid. Årshjulet kan tage udgangspunkt i alt, hvad din virksomhed ellers gør: Nye produkter, nye kunder, konferencer, åbent-hus-arrangementer, nye produkter, you name it.

Årshjulet kan også sagtens indeholde højtider, mærkedage, kulturelle begivenheder og andet, som det giver mening for din virksomhed at kommunikere om. Hvis begivenhederne er vigtige for din målgruppe, skal de også være det for din virksomhed. Du får du nemlig foræret en god chance for at komme ud med dit budskab.

 

# Vores allerbedste tip!

Kom i gang! Det er hverken svært eller meget tidskrævende, hvis du gør det rigtigt. Og belønningen venter lige om hjørnet: LinkedIn forærer dig din helt egen kanal til branding, så din virksomhed bliver set af kunder, potentielle medarbejdere og søgemaskiner.